بیانیه جنبش آلترناتیو چپ اهواز

xiaban-خیابان-اهواز-جنبش-آلترناتیو-چپ
118

یکی از مهمترین اهداف “جنبش آلترناتیو چپ اهواز” بررسی و تحلیل وضعیت سیاسی موجود در ایران با تمرکز بر اقلیم اهواز و خلق عرب است. این بررسی و تحلیل ضمن اینکه بر پایه ایدیولوژی چپ و تحلیل طبقاتی استوار است و هرگونه ادعای ابژکتیویته ندارد، انگیزه های تماماً سیاسی را دنبال میکند.

آنچه که این جنبش را از دیگر جنبش های چپ ایران متمایز میکند مینیمالیستی بودن آنست، بدین اعتبار که در عین پرداختن به تحلیلات و نگاه های کلان، بر تحلیل سوژه های خرد و محلی همسو با تاثیرات کلان تمرکز میکند. از طرفی دیگر با توجه به کمبود و نارسایی تحلیلات علمی و جامعه شناسانه از طرف احزاب و گفتمان های اپوزیسیون عرب اهواز، ضرورت و مشروعیت جنبش آلترناتیو چپ بیشتر نمایان میشود.

جنبش آلترناتیو چپ عرب اهواز برخلاف احزاب راستگرا بر این اعتقاد است که ستم ملی اعمال شده علیه خلق عرب، ریشه های طبقاتی دارد. بدین اعتبار که اساساً برساخته شدن ایدئولوژی ناسیونالیستی پان ایرانیست حاکم، همراه و همسو با شکل‌گیری دولت پهلوی که نماینده طبقات متوسط شهری مرکز ایران بوده، که بعد از برخورد با مدرنیته دچار نوعی بازگشت به خویشتن شدند.

این بازگشت که در پی شوک هویتی غرب همراه بوده است با اکتشافات آثار باستانی سلسله های باستانی از جمله هخامنشیان و ساسانیان از یکطرف و باز تعریف انحصاری این اکتشافات و تاریخ نگاری های مستشرقان -از طرف روشنفکران و نخبه های تحصیلکرده در غرب- بعنوان تنها منابع ذات (به تعبیر چارلز تایلر) مردمان ساکن درین جغرافیا از طرف دیگر، جهتگیری پیدا میکند.

بنابراین صورت بندی دولت ملت مدرن ایران وایدیولوژی ملی گرای آن زمینه های انضمامی و ساختاری مشخصا طبقاتی دارد. لذا انگیزه های اصلی آن نیز لاجرم استثمار اقتصادی منابع اقلیم های حاشیه و مرعوب و سرکوب کردن هویت های محلی که در خود نطفه های مقاومت و به چالش کشیدن این حاکمیت را دارند. این مرعوب کردن به وسیله هژمونی ایدئولوژیکی و فرهنگی ناسیونالیستی صورت میگیرد که توضیح دادن مکانیسم های آن از حوصله این بیانیه خارج است.

شایان ذکر است که ما هرگز ایدیولوژی فاشیستی حاکم که ستم ملی را بهمراه دارد را به بازتاب صرف و منفعل ساخت اقتصادی تقلیل نمیدهیم. از اینرو ناسیونالیسم نه تنها ابزار و استراتژی صرف طبقات حاکم برای استثمار اقتصادی محسوب نمیشود؛ بلکه استقلال نسبی از ساخت و انگیزه های اقتصادی دارد که هدف های بازآفرینی واعتلای و نفوذ هویت قومی طبقات مسلط را دارد.

این سازوکار آگاهانه از طرف این طبقات اعمال نمیشود، بلکه بوسیله منطق درونی کل ساختار و سیستم صورت میگیرد. سازوکار دیالکتیکی که بر شکاف اصلی طبقاتی وشکاف قومیتی ومذهبی حرکت میکند. از اینرو اعتقاد داریم که مبارزات و مقاومت های حاشیه که بر هویت های محلی و قومی وانضمامی خود تاکید میکنند، ضرورت و مشروعیت نه به اعتبار حق تعیین سرنوشت خویش -حقی که کاملا مشروع است- بلکه به این اعتبار که به چالش کشیدن سیستم حاکم بدون در نظر گرفتن ستم ملی به عنوان ساخت و ایدیولوژی مستقر و مبارزه هویتی انضمامی با آن همراه با آگاهی طبقاتی ممکن نمی باشد.

ما بعنوان جنبش الترناتیو چپ تلاش خواهیم کرد این نکات و مسایل دیگر را مفصل در چهارچوب مقالات وجزوه هایی تبیین کنیم!

حرکه البدیل الیساری(جنبش آلترناتیو چپ اهواز)

می ۲۰۱۸

1 نظر
  1. کرماشانی می گوید

    به نظر می رسد اطلاق لفظ جنبش به این کوشش تئوریک درست نباشد، اما بی شک کاری دارای اهمیت و شایان تقدیر خواهد بود. می باید اشاره می شد که این جریان چگونه و از چه راهی خروجی تئوریک خود را منتشر خواهد کرد؟ آیا این اتفاق در شبکه های مجازی خواهد افتاد، یا از طریق سایت خیابان، از طریق بازار قانونی یا غیرقانونی نشر در داخل یا خارج ایران، و یا هر کانال دیگر. آیا این انتشارات و مطبوعات به زبان فارسی انتشار خواهد یافت یا به زبان عربی یا هر زبان دیگر؟ برای این کوشش آرزوی موفقیت دارم.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.